YASA bije rekord gęstości energii w silniku elektrycznym
- Latem tego roku YASA osiągnęła moc 550 kW (738 KM) dzięki ważącej 13,1 kg wersji swojego nowego prototypu silnika o strumieniu osiowym, co odpowiada nieoficjalnemu światowemu rekordowi gęstości mocy wynoszącemu 42 kW/kg
- Najnowsze testy jeszcze lżejszej, 12,7-kilogramowej wersji na mocniejszym dynamometrze pobiły ten rekord, osiągając oszałamiającą moc szczytową 750 kW (>1000 KM) w krótkim okresie, co dało nowy nieoficjalny rekord gęstości mocy wynoszący 59 kW/kg
- YASA szacuje również, że najważniejsza ciągła moc nowego silnika będzie wynosić około 350 kW–400 kW (469–536 KM)
- Kompaktowy, skalowalny i niewykorzystujący żadnych egzotycznych materiałów – nowy silnik ma wprowadzić
przełomową technologię do sektora motoryzacyjnego o wysokiej wydajności
(Yarnton, Oxfordshire, Wielka Brytania) 22 października 2025 r. – YASA, światowy lider w projektowaniu i produkcji silników o strumieniu osiowym, pobił własny nieoficjalny światowy rekord gęstości mocy, ustanawiając nowy, zdumiewający punkt odniesienia dla silników elektrycznych o bardzo wysokiej wydajności.
Wcześniej tego lata YASA osiągnęła moc 550 kW (738 Bhp) z wersji swojego nowego prototypu silnika o strumieniu osiowym o masie 13,1 kg, co odpowiada nieoficjalnemu światowemu rekordowi gęstości mocy wynoszącemu 42 kW/kg, jednak najnowsze testy jeszcze lżejszej wersji o masie 12,7 kg znacznie przekroczyły ten wynik.

Osiągając oszałamiającą moc szczytową 750 kW (>1000 KM) w krótkim czasie, YASA ustanowiła nowy, nieoficjalny światowy rekord gęstości mocy silnika elektrycznego, wynoszący 59 kW/kg – o 40% więcej niż w pierwszych testach. Silnik nie koncentruje się jednak wyłącznie na wyznaczaniu nowych standardów mocy szczytowej. YASA szacuje również, że jego niezwykle istotna moc ciągła będzie oscylować w przedziale 350–400 kW (469–536 KM).
Zaprojektowany i opracowany w zaawansowanym technologicznie Centrum Innowacji YASA w Oksfordzie, przełom stanowi kolejny ważny dowód na skuteczność technologii strumienia osiowego firmy. Co najważniejsze, nie jest to model teoretyczny ani koncepcja cyfrowa: to w pełni funkcjonalny prototyp, przechodzący rygorystyczny program rozwoju.
Kompaktowy, skalowalny i niewykorzystujący egzotycznych materiałów, osiąga wyjątkową wydajność dzięki precyzyjnej konstrukcji, zaawansowanemu zarządzaniu temperaturą i zoptymalizowanej obudowie. Ten niezwykły projekt silnika został opracowany i zrealizowany przy wsparciu Centrum Zaawansowanych Napędów (Advanced Propulsion Centre) w Wielkiej Brytanii.
„W imieniu całego zespołu YASA jestem dumny i podekscytowany, że tak szybko, po znakomitych wynikach naszych wstępnych testów, możemy pochwalić się tym niesamowitym rezultatem” – powiedział Tim Woolmer, założyciel i dyrektor techniczny YASA. „Osiągnięcie krótkotrwałej mocy szczytowej 750 kW i gęstości 59 kW/kg to ważny dowód na skuteczność naszej technologii strumienia osiowego nowej generacji.
To dowód na to, co można osiągnąć dzięki ukierunkowanym innowacjom inżynieryjnym. I to nie jest koncepcja na ekranie – to już działa, i to już teraz, na hamowni. Zbudowaliśmy silnik elektryczny o znacznie większej gęstości mocy niż cokolwiek wcześniej – a wszystko to dzięki skalowalnym materiałom i procesom. Ten silnik wprowadzi przełomową technologię do sektora motoryzacyjnego o wysokiej wydajności”.
Zespół inżynierów YASA weryfikuje już prototyp w ramach rozszerzonych cykli testowych.
Simon Odling, dyrektor ds. nowych technologii w YASA, skomentował: „Wstępne wyniki są niezwykle zachęcające. Osiągi silnika na hamowni przekroczyły nawet nasze najbardziej optymistyczne symulacje.
Oprócz niesamowitej mocy szczytowej i ogólnej gęstości mocy, szacujemy, że ten nowy silnik będzie w stanie dostarczyć niezwykle ważną moc ciągłą w zakresie 350–400 kW . To prawdziwy sprzęt, działający w praktyce, dostarczający rzeczywistych danych – i działa znakomicie”.