Czy nadchodzi zmiana dla elektromobilności? cz.2

W części pierwszej która znajduje się pod tym linkiem:  mogliście przeczytać o projekcie ustawy o zmianie ustawy o efektywności energetycznej. 

zdjęcie wykonane w AI

Większość z niej odnosi się do ograniczenia poboru energii, albo do zastąpienia jej rozwiązaniami offgrid. Umarło ESG ale wrócił rozsądek i ograniczanie poboru energii. 

Zamysłem samej zmiany ustawy jest obniżenie poboru energii a zarazem utrzymanie tempa zmian na rynku elektromobilności. 

1. Transport jako obowiązkowy element audytów energetycznych.

Zgodnie z art. 37 ust. 2 pkt 2 projektu ustawy, audyt energetyczny przedsiębiorstwa musi zawierać przegląd zużycia energii „w tym w transporcie”, odpowiadający za minimum 90% całkowitego zużycia energii.​

Korzyść dla elektromobilności:

  • Każde przedsiębiorstwo zużywające >2,78 GWh/rok będzie musiało przeanalizować zużycie energii przez flotę
  • Audytorzy będą obowiązkowo identyfikować potencjał oszczędności w transporcie
  • Pojazdy elektryczne jako oczywista rekomendacja redukcji zużycia energii

Skala: Obowiązek dotyczy bardzo wielu  przedsiębiorstw w Polsce (próg 2,78 GWh to nie jest taki wysoki poziom).2. Białe certyfikaty dzięki m,in elektryfikacji floty.

Transport jest wprost wymieniony jako kategoria przedsięwzięć kwalifikujących się do świadectw efektywności energetycznej (art. 22 ust. 3 pkt 6).​

Korzyść dla elektromobilności:

  • Wymiana pojazdów spalinowych na elektryczne generuje białe certyfikaty
  • Dodatkowe finansowanie transformacji floty (opłata zastępcza 2026: 2327 zł/toe)​
  • Pojazdy elektryczne oferują znaczące oszczędności energii vs. spalinowe – wysoki potencjał certyfikatów

2. Obowiązkowe raportowanie zużycia paliw.

Przedsiębiorstwa >2,78 GWh muszą corocznie raportować zużycie energii finalnej, w tym paliw transportowych, do platformy URE (art. 36a).​Korzyść dla elektromobilności:

  • Pełna widoczność kosztów paliw we flotach – dotąd często rozproszonych
  • Presja na redukcję raportowanych wartości → motywacja do elektryfikacji
  • Możliwość benchmarkingu między firmami – EV jako przewaga konkurencyjna (ESG)

3. Plany działań publikowane publicznie

Przedsiębiorstwa muszą opracować plan działań efektywności energetycznej i publikować go na stronie internetowej do 31 marca każdego roku (art. 36 ust. 4-8).​Korzyść dla elektromobilności:

  • Publiczna transparentność → presja wizerunkowa na elektryfikację flot
  • Firmy będą deklarować publicznie działania dot. transportu

III. Podmioty objęte nowymi obowiązkami 

Próg zużycia energiiObowiązekSzacunkowa liczba podmiotów/ UWAGA! dane NIEPOTWIERDZONE i mogą się zmienić
>23,611 GWh/rokISO 50001 (w tym zarządzanie flotą)300-500 firm
>2,78 GWh/rokAudyt z transportem + plan + raportowanie5 000-10 000 firm

Dodatkowo instytucje publiczne muszą osiągnąć cel redukcji 1,9% rocznie – elektryfikacja flot służbowych jako jedna ze ścieżek realizacji.​Uwaga: Operatorzy transportu publicznego są wyłączeni z celu 1,9% (art. 9b pkt 1).

​Nowelizacja ustawy o efektywności energetycznej tworzy kolejna okazję do pozycjonowania elektromobilności jako kluczowego narzędzia realizacji nowych obowiązków prawnych. To oznacza stabilny rozwój a także zatrudnienie w przyszłych latach.