Czy nadchodzi zmiana dla elektromobilności? Czy możliwa zmiana ustawy o efektywności energetycznej zrobi rewolucję? cz.1

Niedawno na portalu Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o efektywności energetycznej i innych ustaw. 

Jest to o tyle ważne, że częścią tego projektu jest m.in wdrażanie transportu elektrycznego do firm jako forma zwiększenia efektywności energetycznej. Dzisiaj przyjrzymy się co dokładnie wprowadza. W drugiej części artykułu podejmiemy próbę analizy tekstu źródłowego oraz wyciągnąć wnioski. 

zdjęcie poglądowe wykonane dzięki AI

Projekt ma na celu wdrożenie niezbędnych środków służących wspieraniu efektywności energetycznej, zapewniających osiągnięcie celów w zakresie efektywności energetycznej na 2030 r. wynikających z dyrektywy 2023/1791 oraz dalszą poprawę efektywności energetycznej po roku 2030, tj. w szczególności:1) Systemowo-sektorowe wdrożenie zasady „efektywność energetyczna przede wszystkim” – art. 3 dyrektywy 2023/1791


W projekcie uwzględniony zostanie obowiązek stosowania zasady „efektywność energetyczna przede wszystkim” przez dodanie przepisu zobowiązującego inwestora do wykonania analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej w przypadku realizacji przedsięwzięć lub inwestycji przewyższających budżet 100 mln euro (175 mln euro w przypadku projektów infrastruktury transportowej). Wykonywanie analizy będzie dotyczyło inwestycji (w ramach powyższego progu inwestycyjnego) we wszystkich sektorach gospodarki.


2) Wdrożenie celu zmniejszenia zużycia energii finalnej przez instytucje publiczne – art. 5 dyrektywy 2023/1791
Proponuje się w szczególności nałożenie obowiązku na instytucje publiczne w zakresie zmniejszenia zużycia całkowitej energii finalnej o 1,9% rocznie w porównaniu z 2021 r. oraz wdrożenie systemu monitorowania i raportowania obowiązków w tym zakresie.


3) Wyznaczenie nowego krajowego celu oszczędności energii finalnej, w tym podcelu uzyskania oszczędności energii finalnej w obszarze ubóstwa energetycznego – art. 8 dyrektywy 2023/1791


W Polsce od 2021 r. obowiązek osiągnięcia wymaganego poziomu skumulowanych oszczędności końcowego zużycia energii jest realizowany za pomocą systemu zobowiązującego do efektywności energetycznej (system świadectw efektywności energetycznej) oraz alternatywnych środków z dziedziny polityki. Od 2024 roku Polska będzie kontynuować ww. podejście w realizacji nowego celu wynikającego z art. 8 ust. 1 dyrektywy 2023/1791.
4) Modyfikacje mechanizmów służących realizacji krajowego celu w zakresie oszczędności energii finalnej – art. 9 i 10 dyrektywy 2023/1791


Proponuje się modyfikację systemu świadectw efektywności energetycznej, obejmującą w szczególności: usprawnienie zasad obliczania oszczędności energii oraz weryfikacji i kontroli osiągniętych oszczędności energii, w tym:
– ustanowienie zawodu regulowanego audytora efektywności energetycznej i tym samym przeniesienie ciężaru weryfikacji audytów z URE na audytorów, co w konsekwencji nie tylko usprawni proces ich weryfikacji, ale również przyczyni się do poprawy jakości audytów efektywności energetycznej,
– cyfryzację systemu świadectw efektywności energetycznej.
Dodatkowo przewiduje się modyfikacje Centralnego Rejestru Oszczędności Energii Finalnej (CROEF), w tym:
– zapewnienie funkcjonowania CROEF w długiej perspektywie czasowej,
– uporządkowanie sposobu wpisu osób upoważnionych przez osoby uprawnione do CROEF,
– rozszerzenie zakresu informacji gromadzonych w rejestrze w celu należytego uwierzytelnienia osób wprowadzających dane do CROEF,
– rozszerzenie zakresu informacji gromadzonych w rejestrze w celu wykazania łącznej sumy osiągniętych oszczędności energii finalnej, raportowanych w ramach realizacji krajowego celu oszczędności energii finalnej, pochodzących ze środków alternatywnych oraz ze świadectw efektywności energetycznej.


5) Obowiązki dla przedsiębiorstw w zakresie przeprowadzania audytu energetycznego przedsiębiorstwa, wdrażania systemu zarządzania energią oraz raportowania w zakresie zużycia energii – art. 11 i 12 dyrektywy 2023/1791
Proponuje się następujące rozwiązania:
– wprowadzenie przepisu nakładającego obowiązek wdrożenia certyfikowanego systemu zarządzania energią na przedsiębiorstwa, których średnie roczne zużycie energii w ciągu ostatnich 3 lat, przy uwzględnieniu wszystkich nośników energii, przekroczyło 23,61 GWh (85 TJ),
– wprowadzenie modyfikacji istniejących przepisów w zakresie obowiązku przeprowadzenia audytu energetycznego do przedsiębiorstw, których średnie roczne zużycie energii w ciągu ostatnich 3 lat, przy uwzględnieniu wszystkich nośników energii, przekroczyło 2,78 GWh (10 TJ),
– wprowadzenie przepisów zobowiązujących do przekazywania informacji o zużyciu energii przedsiębiorstwa, których średnie roczne zużycie energii w ciągu ostatnich 3 lat, przy uwzględnieniu wszystkich nośników energii, przekroczyło 2,78 GWh (10 TJ),
– modyfikację art. 37 ustawy o efektywności energetycznej w zakresie aktualizacji wymagań dla audytów energetycznych przedsiębiorstw o wymagania wskazane w załączniku VI do dyrektywy 2023/1791.
– wprowadzenie przepisów, zgodnie z którymi właściciele i operatorzy ośrodków przetwarzania danych o zapotrzebowaniu zainstalowanej infrastruktury informatycznej na energię elektryczną wynoszącym powyżej 500 kW zobowiązani są do podawania do publicznej wiadomości informacji dotyczących charakterystyki energetycznej ośrodków przetwarzania danych zgodnych z załącznikiem VII do dyrektywy 2023/1791.


6) Wprowadzenie systemu kwalifikacji, akredytacji i certyfikacji dla zawodu audytora energetycznego oraz dostawców usług związanych ze zużyciem energii – art. 28 dyrektywy 2023/1791
Proponuje się w projekcie wprowadzenie przepisów w zakresie nowego zawodu regulowanego, tj. audytora efektywności energetycznej. Uprawnienia te będą nadawane osobom po uzyskaniu pozytywnego wyniku z egzaminu kwalifikacyjnego.
Osiągnięcie celu proponowanej regulacji nie jest możliwe za pomocą innych środków niż wydanie przedmiotowego aktu prawnego.

Jak widać jest to duży projekt który zmieni w bardzo dużym stopniu gospodarowanie energią. W drugiej części opiszę jak bardzo zmieni to środowisko prawne w jakim żyjemy i co dokładnie przyniesie dla elektromobilności.