Dendryty- czyli śmierć baterii przyjdzie jutro…a może nie

Pożary samochodów elektrycznych to drażliwy temat. O ile we wczesnych latach rozwoju pojazdów był to duży problem to po latach rozwoju został praktycznie rozwiązany. 

Dane Straży Pożarnej w Polsce pokazują, że pożary samochodów elektrycznych to około 0,05% rocznie przy 0,545% samochodów spalinowych ( i teraz wiadomo skąd nazwa ;). Inaczej pokazująć – w 2024 roku spaliło się 30 samochodów elektrycznych przy 9400 pożarów samochodów spalinowych- liczby mówią same za siebie. 

europawire.com
Fabian Apfelbeck przy urządzeniach monitorujących. fot. europawire.com

Przez długi czas szukano głównego problemu baterii opartych na licie. Odkryto, że lit osadza się na anodzie i tworzą struktury krystaliczne podobne do drzew lub igieł. Nazwa dendryty można odnaleźć w biologii i chemii gdzie dendryt m.in są to wypustki komórek nerwowych odbierający sygnały od innych komórek nerwowych lub też struktura krystaliczna. 

Jak donoszą niemieckie media w tym electrive – Na politechnice Monachijskiej przeprowadzano badania nad stałymi elektrolitami także tych polimerowych. Okazało się, że stały elektrolit który miał zapobiegać powstawaniu dendrytów litu w baterii nie spowodowała spowolnienia i braku dendrytów na anodach, a co więcej znaleziono dendryty w samy stałym

elektrolicie polimerowym! 

europawire
jak powstają dendryty i do czego prowadzą. fot.: europawire.com

Dendryt powoduje, że aktywny lit zmienia się w „martwy lit” który w żaden sposób nie bierze udziału w chemii. 

Najnowsze badania naukowców z Monachium (Technische Universität München, TUM) wykazały, że dendryty litu — mikroskopijne, igłowate struktury odpowiedzialne za zwarcia i awarie — mogą tworzyć się nie tylko na styku elektrody i elektrolitu, ale również bezpośrednio wewnątrz samego elektrolitu polimerowego w bateriach EV.

​​Zespół pod kierownictwem prof. Petera Müllera-Buschbauma zauważył, że dendryty mogą narastać głęboko w polimerowym elektrolicie, a nie jedynie na granicy elektrody.​

To rewolucyjne ustalenie, ponieważ dotychczas elektrolity stałe (zwłaszcza polimerowe) były uznawane za skuteczny sposób na tłumienie formowania dendrytów. Badanie wykorzystało zaawansowaną technikę obrazowania rentgenowskiego (DESY, nanofocus X-ray scattering) do potwierdzenia rozwoju dendrytów w czasie rzeczywistym.

Wyniki badań dowodzą, że nawet nowoczesne, uznawane za bezpieczniejsze, polimerowe elektrolity mogą nie być w pełni odporne na dendryty, co rodzi wyzwanie dla projektowania jeszcze bezpieczniejszych i bardziej trwałych baterii.​

Rozwój nowych materiałów i dodatkowe rozwiązania stabilizujące są konieczne dla efektywnego magazynowania energii w pojazdach elektrycznych.Wybór odpowiedniego elektrolitu (np. polimerowego lub z dodatkiem stabilizującym warstwę międzyfazową SEI).

Utrzymanie stabilnej warstwy SEI jest kluczowe dla redukcji ryzyka powstawania dendrytów.​

W skrócie, odkrycia z Monachium pokazują, że walka z dendrytami w bateriach EV jest bardziej złożona niż wcześniej sądzono, co może wpłynąć na przyszłość technologii akumulatorowych i bezpieczeństwo pojazdów elektrycznych.